Home » Blog » Beschermen en loslaten als je hoog gevoelig bent

Beschermen en loslaten als je hoog gevoelig bent

Gepubliceerd op 25 maart 2022 om 10:20

Het zijn de meest gestelde vragen in mijn praktijk;

  • Hoe kan ik me beschermen tegen alles om me heen.
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet zo moe ben aan het einde van de dag?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet zo geïrriteerd wordt van de buurkinderen wanneer ik lekker buiten zit?
  • Ik word gek van alle prikkels om me heen, daarom ga ik al helemaal niet meer naar feestjes want dan is het helemaal erg. Dat vind ik eigenlijk best jammer

Wat ik dan doe is mensen leren hoe ze dit kunnen doen. En net zoals met aarden, zijn de oefeningen op zich niet zo moeilijk, het vraagt alleen wel discipline en doorzettingsvermogen om het te blijven volhouden. Hoe vaker je dit namelijk toepast, hoe meer natuurlijk het voor je wordt en hoe sneller je er ook profijt van hebt.

Hoe kan ik me beschermen tegen alles om me heen.

Dit is natuurlijk een hele brede vraag. Maar het begint allemaal met aarden.

Wen jezelf aan om in de ochtend en in de avond een vast moment te hebben, waarop je even contact maakt. Tijdens het tandenpoetsen, of langs je bed voordat je erin of eruit stapt.

Naast deze vaste moment, bouw dit aarden, zo veel mogelijk in op een dag. Voel wat vaker bewust je lijf en je voeten door de dag heen. Kies een aardingsoefening, zoals degene die ik hieronder beschrijf, (er staan er ook genoeg op google, YouTube ed.) die bij je past en pas deze consequent toe. Dit zorgt er namelijk automatisch voor dat je de focus meer op jezelf hebt, dat je alles afvoert wat niet van jou is en dat de energie van anderen niet zo makkelijk aan je blijft plakken.

Aardingsoefening; de lift

Ga staan, met je voeten op heupbreedte en je armen ontspannen naast je lichaam

Sluit je ogen wanneer je dat prettig vindt, of kijk naar een vast punt schuin voor je.

Adem nu 3 maal rustig in door je neus en uit door je mond.

Stel je nu voor dat je in een lift stapt. De lift staat op de bovenste verdieping van een hoog gebouw, en jij wilt naar beneden.

Jij drukt op het knopje van de kelder, en de deuren sluiten zich.

De lift begint te zakken.

Vanaf het topje van je kruin, voel je de lift zakken.

Door je schedel

Door je nek,

Langs je ruggengraad

Door je bekken

Je bovenbenen

Je onderbenen

Je enkels

Je voetzolen

En zelfs door de vloer heen, naar de ruimte die daaronder zit.

Het geeft je een gevoel van dat je in drijfzand staat en naar beneden zakt.

Wanneer je op de onderste verdieping bent, gaan de deuren weer open en kun je naar buiten

Je kunt je ogen weer openen, of je focus van het punt voor je afhalen.

 

Door deze oefening regelmatig te herhalen, zul je merken dat je steeds een stukje verder in je lijf zakt en dat het ook steeds gemakkelijker gaat om dit gevoel op te roepen.

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet zo moe ben aan het einde van de dag?

Ik word gek van alle prikkels om me heen, daarom ga ik al helemaal niet meer naar feestjes want dan is het helemaal erg. Dat vind ik eigenlijk best jammer

Aarden en de focus op jezelf houden. Op het moment dat je in gesprek zit met mensen, zorg dan dat je voeten plat op de grond staan en dat je je navelpunt een beetje intrekt. Niet omdat je je buikje wilt verbergen, maar op dit punt zit ons derde chakra. Via dit chakra komen veel prikkels van buitenaf binnen. Bij veel mensen die hoog gevoelig zijn, staat dit chakra erg ver open, waardoor ze veel van anderen oppikken en overnemen.

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet zo geïrriteerd wordt van de buurkinderen wanneer ik lekker buiten zit?

Op het moment dat je emmer zo vol zit, dat je hier geïrriteerd van raakt, lijkt het me slim om echt aan de slag te gaan met jezelf. Wanneer je geïrriteerd raakt door de geluiden om je heen, terwijl je lekker buiten zit om te ontspannen, schiet je je doel voorbij. Op het moment dat ik dit bij mezelf voel. Dat ik voel dat ik niet meer kan lezen, of lekker een kopje koffie kan drinken zonder dat ik me erger aan de geluiden om me heen, is dit voor mij een signaal dat ik nog beter op mijn aarding en afvoeren van prikkels mag gaan letten.

Op het moment dat ik me dat realiseer is het vaak al een stuk minder. Bovendien is het zo zonde van mijn energie om mezelf te ergeren. Aan iets waar ik geen invloed op heb. Ik kan me beter focussen op wat ik zelf aan het doen ben, daar bewust mee bezig zijn en dan ook echt die ontspanning in te gaan, die ik op dat moment zoek.

 

Mocht je willen ervaren hoe het is om goed geaard te zijn, of wil je dat ik even met je meekijk, neem dan contact met je op. Ik doe het graag.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.